Friday, April 17, 2009

Satu Malaysia Tidak Nafi Rancangan Afirmatif:PM - A Kadir Jasin

Komen saya terhadap tulisan Sdr. A Kadir Jasin...
----------------------------------------
Sdr. A Kadir Jasin,
Ada dua perkara yang hendak saya utarakan disini.  
(1) KPI 
Khazanah Nasional Berhad telah diarah untuk meneliti serta mengubal KPI bagi jemaah Menteri.
Saya tertarik dengan arahan Najib kepada Azman Mokhtar. Quote "Saya telah berjumpa Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Azman Mokhtar untuk menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi untuk melaksanakan penggubalan KPI ini dalam tempoh tersebut." 
Bila Najib katakan "menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi...", adakah beliau memberi kebenaran untuk Azman untuk "engage" Ethos Consulting/Omar Mustapha untuk membantu?
Jika ia, would Khazanah be fronting Ethos? Kalau tidak silap, fi/fee Ethos sangatlah mahal. Interesting...  
(2) Banyak perkara telah diperkatakan mengenai hak-hak istimewa Bumiputera.  
Kalau Sdr. Kadir bolih, tolong perjelaskan sedikit sebanyak tentang hak-hak sebagai rakyat termasuklah hak-hak kaum Bumiputera yang termaktub dalam perlembagaan negara.  
Saya kurang arif tentang perkara berkaitan perlembagaan ini. Bagi saya, sebagai seorang rakyat, kita mesti akur terhadap perlembagaan negara. Tetapi saya kurang pengetahuan tentang perlembagaan yang saya patut akur itu.  
Sekian.

No comments: